2014. május 27., kedd

5 + 1 különleges eperlekvár recept

Strawberry jam


Két éve kezdtem el lekvárokat főzni, s ezalatt kiderült, hogy családom körében a legnagyobb kedvenc (icipicit még a ribizlit és a sárgabarackot is megelőzve) az eperlekvár lett. Idén el is határoztam, hogy ebből főzök a legtöbbet (hiszen ajándéknak is kiváló), s elhatározásomat az égiek is támogatták, mert tegnap "ránk talált" 8 kg csodás, mosolygós, gurulós eper. Ennek most már minden szeme (kivéve, amit feldolgozás közben nasiztunk) lekvárként, üvegekben pihen a dunsztban.

Egyszerű receptet használtam.
Az epret megmostam, lecsumáztam, feldaraboltam és nyakon öntöttem cukorral. (1 kg gyümölcshöz fél kg cukrot adtam.) Így hagytam állni egy éjszakán át, majd reggel - hozzáadva a megfelelő mennyiségű 2:1 dzsemfixet - feltettem főni. Amikor felfőtt, pár percig forraltam, majd hagytam, hogy elfője a habját. Innen már mehetett is az üvegekbe (pici tartósítószerrel a tetején), majd - biztos, ami biztos - a dunsztba.

Az eper azonban kiválóan alkalmas arra, hogy más ízekkel keverjék, így vállalkozó szelleműek kísérletezhetnek bátran. Következzék hát néhány izgalmas ízesítésű recept is.


Eperdzsem rebarbarával


Hozzávalók:
1 kg eper, 1 kg rebarbara, 1,25 kg cukor, 1 citrom leve, 1 mokkáskanál tartósítószer

Elkészítés:

Az epret megmossuk, lecsumázzuk, a nagyobb szemeket felaprítjuk.
A leöblített, leszálkázott rebarbarát körömnyi darabokra vágjuk, és az eperbe keverjük.
A cukrot és a citromlevet beleforgatjuk, majd letakarva egy éjszakán át hagyjuk.
Másnap a levét leöntjük (ezt vízzel hígítva hűsítőnek kínálhatjuk), és a cukros gyümölcsöt egy ép zománcú lábasban a tűzre tesszük.
Állandó kevergetés melett addig főzzük, amíg besűrűsödik, és kistényérra cseppentve gyorsan (1-2 perc alatt) megkocsonyásodik.
Azután a eperdzsemet kisebb, tisztára mosott üvegekbe merjük, az üvegeket lezárjuk és szárazgőzben hagyjuk kihűlni.

A receptet itt találtam.
Egy még ennél is egyszerűbb rebarbarás eperlekvár receptet pedig itt.


Bodzás eperlekvár


Hozzávalók:
1.2 kg eper, 500 gr befőző-cukor (2:1), 5-6 szem citrompótló, 6 db bodzavirág.

Elkészítés:
A megtisztított epreket mossuk meg jól, majd csepegtessük le egy szűrőedényben. Ha nagyok vágjuk kisebb darabokra, majd tegyük egy lábasba, szórjuk rá a befőző-cukrot, tegyük hozzá a bodzavirágot, citrompótlót, és jól keverjük össze. Állandó kevergetés mellett kezdjük el főzni, majd forraljuk még körülbelül tíz percig kis lángon, míg a habját el nem fövi. Töltsük tisztára mosott üvegekbe a még forrásban lévő lekvárt. Azonnal zárjuk le tetejét, és utána pár percre állítsuk fejre, így nem kell tartósítószert használnunk az eltevéshez.

A receptet  itt találtam.


Pezsgős eperdzsem


Hozzávalók:
1 kg eper, 2 dl vörös pezsgő, 1 tasak Dr. Oetker zseléfix 2:1, 1 tasak (5g), Dr. Oetker citromsav, 
50 dkg kristálycukor.

Elkészítés:
Az epret megmossuk, lecsumázzuk és apróra vágjuk. A pezsgővel, a citromsavval és 2 kanálnyi cukorral elkevert zseléfix 2:1-gyel összedolgozzuk. Állandóan kevergetve felforraljuk, majd a maradék cukrot is beleöntjük és tovább kevergetve még 1 percig főzzük. Fertőtlenített üvegekbe töltjük, lezárjuk, fejtetőre állítjuk és 5 percig így hagyjuk. Ez a pikáns dzsem különleges ízesítője lehet tortáknak és süteményeknek, de pecsenyék kísérőjeként is jó szolgálatot tehet.

A receptet  itt találtam.


Eperlekvár citromfűvel


Hozzávalók:
500 g eper, 6 evőkanál citromlé, fél zacskó zselésítő por, 4-5 kanál édesítőszer, 1 kanál citromfű, és tartósítószer.

Elkészítés:
Az epreket megmossuk és megtisztítjuk. A felét összevagdossuk nagyobb darabokra, a másik felét pedig turmixgépben összeturmixoljuk. Az összeturmixolt eperbe keverjük bele az eper másik felét is, a zselésítő port, és a citromlevet, majd forraljuk fel, és állandó kevergetés mellet főzzük még pár percig, ezután húzzuk le a tűzről. A végén adjuk hozzá az édesítőszert, és az apróra vágott vagy szárított citromfüvet is. Keverjük bele a tartósítószert, és töltsük bele az üvegekbe, majd rögtön zárjuk le a tetejüket. Cukorbetegek is fogyaszthatják, de fogyókúra mellé is ajánlott.

A receptet itt találtam.


Banános eperlekvár
 

Hozzávalók:
2,5 kg eper, 60 dkg banán (tisztítva mérve), 1 kg kristálycukor, 2 csomag (2×25 gramm) Quittin 2:1 (zselésítőszer befőzéshez)  

Elkészítés:

1. Az epret megmossuk, lecsumázzuk, több darabra vágjuk. A banánt meghámozzuk, földaraboljuk, az eperrel összeforgatjuk, majd több részletben – ahogy a masinába fér – turmixoljuk, és egy lábasba kanalazzuk.
2. A cukorból 8 evőkanálnyit kiveszünk, a zselésítőszerrel összekeverjük és félretesszük. A többi cukrot a gyümölcspürére öntjük, fölforraljuk, majd kisebb lángra állítjuk, 10 percig főzzük. Az időközben a tetején keletkező habot lekanalazzuk róla.
3. Ekkor a cukros zseléfixet hozzáadjuk, többször megkeverve 3-4 percig forraljuk, majd azon forrón fertőtlenített kis üvegekbe merjük, és csavaros tetővel szorosan lezárjuk. Azonnal kb. 10 percre fejtetőre állítjuk, majd visszafordítjuk, hűlni hagyjuk, és mehet is a helyére.
Ez a mennyiség 11 darab 3 decis üveghez elegendő.

A receptet  itt találtam.


Eperlekvár fehércsokoládéval



Az epret megmossuk, lecukrozzuk, kicsit állni hagyjuk, majd kézzel átnyomkodjuk (csak annyira, hogy darabos maradjon). Hozzáadjuk a dzsemfixet meg a vaníliás cukrot, és lassú tűzön körülbelül 30 percig főzzük. Amikor kész, beletördeljük a csokoládét, még egyszer átforraljuk, majd tisztára mosott, kisebb üvegbe zárjuk. Felbontás után tartsuk a hűtőben!

A receptet  itt találtam. (Apró megjegyzés: szerintem étcsokival is isteni lehet.)


Még több frissítő ötlet:

10 étel/ital, amit bodzavirágból készíthetsz
Könnyen elkészíthető nyári édesség - 7 frissítő jégkrém recept
Hűsítő nyári italok




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...